Създадена на 03 Август 2011 Написана от ECO OBSERVER Категория: Технологии
Посещения: 1112
Печат

 

winglet1Преди повече от десет години много хора с учудване коментираха появилите се огънати нагоре малки хриле в краищата на крилата на много пасажерски самолети. Но от тогава така наречените „Blended Winglets" се наложиха в самолетостроенето. Както Боинг, така и Еърбъс ги използват. Рекордът се държи от Боинг 737-800, при който те са с височина от 2,4 метра. По данни на авиокомпания Еър Берлин те допринасят за спестяване на гориво в размер на 270 тона на година и самолет, както и 6,5% по-ниско ниво на шума при кацане и излитане. Направени са чрез специален метод от титан, алуминий и карбонови пластмаси.

За идните генерации самолети намаляването на CO2-емисиите с поне 15 % се счита за задължително. На най-известното изложение за авиотехника в света в Бурже/Франция почти всички производители рекламират "Зелени технологии", но всеки от тях е поел по различен път. Работи се главно над крилете и двигателите, съобщава немският Франкфуртер Алгемайне Цайтунг.

Копиране от природата

Макар и с опростена геометрия, "Winglets" са копирали краищата на птичите крила. В природата тези нагоре разперени пера подобряват аеродинамиката на птиците и им спестяват енергия при полета. Принципа на действие се основава на образуването на завихряне в долната и горната част на крилото. Тези завихряния се срещат в края на крилото и водят до по-голямо съпротивление и така разход на енергия. Този ефект се намалява драстично чрез използването на "Winglets".

Проучванията продължават и инженерите в Боинг вече работят над нови причудливи форми на крилете – вълнообразните. Те вероятно ще се появят в новия 777 и Dreamliner 787. От Еърбъс продължават да залагат на "Winglets".

Нови решения при двигателите

Желаните резултати в посока спестяване на керосин не могат да се постигнат само чрез нови разработки на крилете. Необходими са и нови техники при двигателите. Дженерал Електрик примерно са стигнали до извода, че с промяна на формата на кожуха на двигателите, се постига значително намаляване на шума им. Други водещи производители като Прат и Уитни работят над използването на нови материали за витлата на турбината. Основно значение се предава на намаляване на теглото на двигателите.

Целите в цифри

Днес един самолет обслужващ къси до средни разстояния изразходва 5-6 литра керосин/100 км на пътник. Изпълнимата цел в близките десет година е стойност 3-3,5 литра/100 км на пътник. При големите самолети с много пътници като новия Еърбъс А380 такива стойности вече са реалност.

misia

Блиц анкета

Бихте ли осиновили куче?

Да, предпочитам да осиновя. - 68.2%
Да, от приют. - 9.1%
Да, от организация. - 13.6%
Не, предпочитам да купя от развъдник. - 4.5%
Ще купя, защото искам породисто. - 4.5%

Всички гласове: 22
Гласуването за тази анкета е приключило

Теми във форума

facebook like-hang-tag copy

Последни

Реклама